PORTOCARERO, Herman



Het anagram van de wereld

…..
Het bordeel was een statig gebouw van vier hoge verdiepingen plus mansardes. Verschillende salons lagen verspreid over de eerste en tweede verdieping. Op de derde sliepen de meisjes wanneer zij niet beslapen werden. Het geheel was geïnspireerd op illustere voorbeelden uit Parijs, uit de tijd dat het bordeelleven één van de schone kunsten was.

De salons waren dan ook afgestemd op een variëteit van emoties. In volgorde vond men: de Chinese Kamer, de Caravanserail, de Bruidssuite, de Moorse harem, de Nomadenhut, de Duivelskamer. Mame Semiramis had hieraan toegevoegd, op één van de mansardes: ‘la chambre de bonne’, voor deze van haar aristocratische cliënten die zich grondig wensten te encaillaneren. Ik zou later een paar dergelijke séances meemaken, want de meidenkamer lag vlak naast de mansarde die ikzelf bewoonde.

Door de twee ronde vensters van mijn schuilplaats kon ik ongezien de hele stad bespieden.

…..