CORT AZAR, Julio

Rayuela: een hinkelspel

…..

Hinkelen speel je met een steentje dat je met de neus van je schoen vooruit moet schoppen. Benodigdheden: een trottoir, een steentje, een schoen en een mooie krijttekening, liefst in kleur. Bovenin bevindt zich de Hemel, onderaan de Aarde, het is erg moeilijk om het steentje in de Hemel te krijgen, je mikt bijna altijd verkeerd en dan rolt het steentje buiten de tekening. Toch verkrijg je op den duur de nodige behendigheid om over de verschillende hokjes heen te springen (hinkelbanen in de vorm van een slakkenhuis, van een rechthoek, of in fantasievorm, het laatste tamelijk ongebruikelijk) en op een dag leer je van de Aarde los te komen en het steentje vlak voor of zelfs in de Hemel te krijgen, de ellende is dat juist op dat moment, als haast nog niemand geleerd heeft het steentje tot vlak voor de Hemel te krijgen, je kindertijd ineens voorbij is en je in de romanwereld terechtkomt, in de hevige angst voor niets, in het speculeren over een andere Hemel die je ook weer moet leren bereiken. En omdat je kindertijd voorbij is vergeet je dat je om in de Hemel te komen een steentje en de neus van een schoen nodig hebt.

…..