VERSTEEG, Wytske
Boy
…..
Docenten weten hoe het is om gepest te worden; we zijn zelf ook afhankelijk van de gunsten van de groep. Maar dat betekent niet dat we de zwakste sympathiek vinden. Integendeel, want het is pijnlijk om te kijken naar zo’n kind dat alles fout doet en de wraak van de groep over zichzelf afroept. Ze zorgen voor problemen, de underdogs, ze dwingen je om in te grijpen. Maar dat is op zichzelf riskant en dus draai je je hoofd weg. Je doet alsof je niet ziet hoe ze hem treiteren, zijn spullen afpakken, briefjes doorgeven met zijn naam erop en de een of andere boodschap waarom iedereen moet lachen. Misschien heeft hij er op de een of andere manier zelf om gevraagd en het is beter om ze zoiets zelf te laten uitzoeken. Trouwens, zelfs als je wilt ingrijpen zijn er de lange uren na school, de plaatsen die geen leraar ziet, het fietsenhok, de bosjes. Alles wat je voor hem probeert te doen zal tegen hem gebruikt worden, dus doe je niets.
…..